NORGESPARTIET, DET ENESTE TROVERDIGE ALTERNATIV.Grunnloven er fundamentet i ~Det norske hus ~ Norgespartiet vil sette Grunnloven , vår kristne kulturarv og Mennesket i sentrum.
*Vi vil at kjernefamilien fortsatt skal vœre samfunnets grunncelle slik det er nedfelt i Grunnloven .
*Vi må sikre Stortinget med minimum – 58 – representanter , som sørger for at mindretallsgarantien fullt ut er på hver side * Kontroll over mindretallsgarantien Globalistene jobber på Storting , Regjering og Byråkrati – målbevisst og på spreng – i denne stortingsperioden – med å legge grunnlaget for å
Den beste måten å bevare Realdemokratiet på, er å bidra med deltagelse og informasjon.
Vårt Bank/Postgironr er ~ 0540 726 8158~
KONTAKT OSS PÅ
Er norske lokalavis-redaktører udugelige?Personlig så synes jeg det virker litt urettferdig å rette all skyld mot Robert Hermansen. Jeg mener også at styreformann Steinar Høgås sin rolle opp i alt dette skulle vært gransket. Hadde Høgås vært våken som styreformann så burde han ha reagert når en blakk Hermansen kommer og tilbyr 100 millioner for 51 % av aksjene i kullkompaniet. Jeg tipset Rana Blad allerede i 2009, men redaktør Kirsti Nielsen forsto like lite da som hun gjorde den gang jeg tipset avisen om Terraskandalen som var under utvikling. Nå som den gang så var det viktigere å beskytte sine venner mot skadelig kritikk enn å gjøre et ærlig journalistisk arbeide.
Vennlig hilsen Øystein Meier Johannessen
LaksefiskeDen stor hannlakse som ble tatt i Beiarelve nylig har stått i elva flere uker, bare se på fargene. Slike lakse er dårlig egnet som mat, smaker som tørr ved og burde bli satt ut i elven etter tilstrekkelig fotografering for å bevare laksestammen.
Onkel Rikard med NOS!Kun jeg som irriterer meg over at politiet i Bodø ikke helt forstår jobben sin? Nå lå jeg faktisk i 70 i 60 sonen, og fremdeles spruter det en politibil forbi meg. Ikke lys, lyd eller noe som tilsier utrykking. Flink var han til å stoppe på rødt lys, men så snart det grønne lyset kom, ja da var onkel Rikard borte. Har selv ett par hingster under panseret, og liker trykke til så høyrepedalen kjenner gulvet i kupèn, men måtte se meg slått i den dragrace fighten. Betyr da dette at jeg kan kjøre så fort jeg vil, eller bare at politiet egentlig burde rydde litt på pultene sine, så de finner lovheftene? Ser liksom ikke meningen i at jeg, eller andre, skal betale bot for at man kjører litt over fartsgrensen, når onkel politi bare kan tute og kjøre som de vil.. Helbredelse!Jeg har lyst til å dele med deg en opplevelse jeg har når det gjelder å bli helbredet ved forbønn. Jeg fikk lungebetennelse ved påsketider og måtte ligge inne på sykehus til behandling. Jeg tør påstå at jeg var meget syk, og jeg strevde liksom med å komme meg til hektene, som man sier. For et par måneder siden,ble det tatt røntgen av lungene samt diverse tester. Tilstanden min var ikke noe å rope hurra for, for å si det sånn – og helt ærlig så ble jeg redd for hva som kunne feile meg. Imidlertid, når man er kristen, er forbønn for hverandere helt naturlig,og det ble bedt for meg i både inn- og utland. I løpet av en periode på 2-3 uker, kjente jeg at jeg gradvis ble bedre. Kroppen tok imot næring, og jeg fikk mer energi. For et par uker siden var jeg så til ny røntgen – og jeg er så glad og takknemmelig til Jesus Kristus for resultatet. Det som skremte meg, er borte, og jeg bare tror og vet med hele meg at ingen andre kan gjøre det som Jesus kan.
Ad fremtidig uførepensjonInnledning
Så langt har ikke debatten vært påfallende stor på hvilke konsekvenser denne uførepensjonsreformen vil kunne få for dem som er avhengig av den. Det er synd, for det ligger an til å bli dramatiske endringer for noen I – hensikt
For å tilkomme rettigheter til uførepensjon fra det offentlige, må vedkommende må være helt eller delvis arbeidsufør. Det at man anses som ufør og tilkommer uførepensjon, kan eksempelvis ha sin årsak i medfødte årsaker (funksjonshemming), yrkesslitasje, sviktende helse eller ulykke. For arbeidstakere med midlertidig eller varig nedsatt funksjonshemming – men som innehar en restarbeidsevne, kan det ytes delvis uførepensjon gradert etter hvor grad av arbeidsdyktig man er (restarbeidsevne). For personer på attføring ytes det ”arbeidsavklaringspenger”. Den historiske bakgrunnen for innføring av uførepensjon er at ingen skal havne i fattigdom! II – historikk
Den første Lov om ulykkesforsikring ble innført i 1894, og gjaldt den gangen bare for industriarbeidere. Etter hvert ble slik ordninger utviklet for andre yrkesgrupper med risiko for å bli utsatt for arbeidsulykker. Uføretrygden ble allmenngjort i 1960 III – tall
Av disse, var;
IV – Det tredelte arbeidsliv
a)
Majoriteten av disse arbeidstakerne har forholdsvis lite belastende arbeid i form av tungt fysisk arbeid, og det stilles sjelden strenge krav til sikkerhet, hørsel, syn (som krever særaldersgrenser). Disse arbeidstakerne har gode utsikter til å stå lenge i arbeidslivet, opparbeide gode pensjoner med det nye pensjonssystemet gjeldende fra 2011. b)
Disse arbeidstakergruppene rammes oftere av EUs tjenestedirektiv – med svekket trygghet i arbeidssituasjonen, og ofte med et meget sterkt press på lønns- og arbeidsvilkår (dvs faglige opparbeidede rettigheter). Merknad I;
c)
Disse arbeidstakerne rammes i enda sterkere grad av EUs tjenestedirektiv i form av svekket trygghet, og ofte meget dårlige lønns- og arbeidsvilkår. (I tillegg vil de rammes av EUs vikardirektiv som er under implementering – dvs de vil få ytterligere svekkelser i sine arbeidsvilkår i forhold til dagens rettigheter). V – inkluderende arbeidsliv fungerer dårlig for de med lavere/ midlere utdanning og lønn.
Merknad II:
Nytt pensjonssystem er ikke tilpasset arbeidstakere under pkt b og c (nevnt ovenfor under pkt IV). Det nye pensjonssystem virker tvert om til å være laget av høyt utdannede/ lønnede, tilpasset høyt utdannede/ lønnede og vedtatt av høyt utdannede/ lønnede! Forslag til nytt uførepensjonssystem bygger mye på prinsippene fra det nye pensjonssystemet som innføres fra 01.01.2011. VI – Det klassedelte arbeidslivet
Yrkesgrupper som normalt rekrutteres av personer som lavere utdanning – og lavere inntekter, starter ofte i arbeidslivet i tidlig alder, og dør tidlig. Eksempelvis er gjennomsnittelig levealder for renholdsbetjenter, kokker og lignende ca 71 år. Mens utdanningsgrupper som leger, arkitekter, prester og lignende har gjennomsnittelige levealder på ca 81 år. Det er nok ofte slik at de med lavere utdanning – og lønn ofte bidrar verdiskapning gjennom mange yrkesaktive år, med påfølgende innbetaling av skatter og avgifter til samfunnet – men som dør tidlig. Disse arbeidstakerne opplever dermed å få lite igjen av det de har bidratt med i samfunnet som pensjonister, og den ”pensjonsordningen” de eventuelt har betalt inn til (opparbeidet).
Vi har kort og godt fått et klassedelt, urettferdig og usolidarisk arbeidsliv! En mer rettferdig ordning vil være å innføre et system med ”levealdersjustering”, som tar hensyn til forventet levealder på den yrkesgruppe men befinner seg i – og forventet levealder på denne (og ikke på gjennomsnittsberegning av hele befolkningen). Merknad III:
VII – ”ei lønn som er til å leve av”
Den gangen ordningene med uføreforsikringer og uføretrygd ble innført – var lønnsforskjellene små mellom høyt utdannede og de med midlere/ lavere utdanning – sammenlignet med dagens nivå. Og ytelsen (størrelsen) på uføretrygden ligger i dagens system på ca 66 % av gjennomsnittelig lønn som yrkesaktiv. Med dagens store lønnsforskjeller mellom høyt utdannede/ høyt lønnede på den ene siden, og de med midlere/ lavere utdanning og lønn på den andre siden – kan ha endret på betydningen av hva det vil si å ha ”ei lønns som er til å leve av”. Spørsmålet er; Hva vil det si å ha ”ei lønn som er til å leve av” med dagens markedsbaserte bo- og levekostnader? Og er begrepet at ”ytelsen til uføre må ligge minst på dagens nivå” god nok for dagens lavtlønnede sett i en slik sammenheng? VIII – nedgang i inntekt med forslag til nytt system for uførepensjon
Manifest har presentert noen beregninger som viser at med nytt uførepensjonssystem, kan unge uføre kan ende opp med et økonomisk tap på opp mot kr 42 – 43 000 pr år målt mot dagens system. Og det på ei allerede fra før av lav inntekt. IX – noen tjener også i tider med finanskriser
Finanskrisen ser da ut til å skape ytterligere økte forskjeller i samfunnet. Markedsliberalismen/ New Public Management utvikler seg sosialt i helt feil retning! X – høyrepolitikk (markedsbasert system)
Vi skal heller ikke underslå at dette med økte klasseskiller (underklasser) er blitt en vesentlig del av politikken i de fleste EU-landene (OECD-området). Finanskrisene de seneste årene (siden 2008) har – som nevnt – betydd avkorting i pensjons- og stønadsytelser – og lønnsfrys/ lønnsnedgang for yrkesgrupper som i hovedsak rekrutteres fra de med midlere/ lavere utdanning og inntekt. Høyrepartiene har i mediene skapt et inntrykk av at ”det vil bli vanskelig å opprettholde velferdsstaten etter hvert som vi blir flere eldre mv”. I denne debatten virker alle de andre partiene er heller anonyme! Høyrepolitikken får grunnen – vi trenger derfor å la demokratiet få ta makta og styringen tilbake vedr fordelingspolitikken. XI – andre måter å planlegge fremtiden på
Det nye pensjonssystemet (med virkning fra 2011), har som mål å spare statens utgifter med ca 28 mrd kroner i 2050. Forslag til nytt uførepensjonssystem har som formål å spare statens utgifter med ca 15 mrd kroner årlig. Manifest har regnet ut at dersom man innfører en finansskatt på 0,5 % på finanstransaksjoner på børsen, vil det bety en merinntekt til staten på ca 15 mrd kroner (tilsvarende det som foreslås kuttet). De seneste årene har flertallet av norske arbeidstakere oppnådd en betydelig reallønnsvekst hvert år.
Hva med en skjerpet innsats mot svart økonomi?
Dersom man ønsker fortsatt å ha et velferdssamfunn – betinger det også en god debatt om skatte- og avgiftspolitikk i Norge – samt se på hvilke muligheter man har for å kunne opprettholde/ forbedre et solidarisk velferdssamfunn. Det handler om å ta et valg – og flere partier åpner nå opp for en ny skattedebatt! XII – tap av kjøpekraft
XIII – velferdssamfunnet trenger en annen modell
Ut fra ovenstående – er det helt innlysende – at den foreslåtte modellen for ny uførepensjonering enten må;
Det viktigste er at meldingen avvises helt i sin nåværende form med bakgrunn i den begrunnelsen som er gitt i dette notatet. (En profil som innebærer inntektsnedgang på opp mot kr 42 – 43 000 er uakseptabelt). XIV – endringer i nytt pensjonssystem
Ikke så ille allikevel??? Skremselspropagandaen fra AP og de R/G slår virkelig sprekker og stemmer ikke med virkeligheten!Det kom nå en uttalelse om kostnader fra Statnett/NVE som viser at det antakelig ikke blir så ille allikvel med sjøkabel – utrolig bra – ikke sant??? Jf - Sjøkabel vil gjøre strømmen 100 kroner dyrere
Regnestykket tar utgangspunkt i at Statnetts beregninger om merkostnaden ved å legge sjøkabel på deler av strekningen Sima-Stavanger er riktig. - Varig økning
- Dette vil være en varig prisøkning, sier Nils Martin Espegren i NVE til Aftenposten.no. NVE jobber nå med å utarbeide mer detaljerte tall for forventet prisøkning på strøm. Bekymret for dominoeffekten
- Hvis dette skaper den presedensen at vi heretter skal legge kraftledningene på sentralnettet og regionalnettet i jord- og sjøkabel, så snakker vi om flere tusen kroner årlig i økt nettleie for hver av oss. Dette kommer i tillegg til de ekstrakostnadene dette påfører industri og næringsliv, sier Aas. De siste ti årene har gjennomsnittlig nettleie i Norge økt fra 19,5 øre pr. kilowattime (kWh) i 2. kvartal 2000 til 27,6 øre/kWh i 2. kvartal i år – eksklusive avgifter. En husstand i Norge bruker i snitt 21500 kWh i året. Bli ingeniør å få være med på og designe vår felles fremtid![]() Selv om søknadsfristen for opptak av nye studenter har gått ut er det ennå mulighet til å melde seg opp via gjestetorget , men du må være snar.
Kjære Riksadvokat!Det er krefter i sving som ikke liker innlegget: ”Er statsadvokaten i Nordland dummere enn sin kollega i Troms?” Innleggetsom var lest av mange har blitt fjernet fra: iMidten, Fremoverpuls og nordlending.no. Innlegget omhandler Statsadvokaten i Nordlands manglendevilje til å finne ut hvorledes Miljøkraft Nordland A/S har fått tilgang
Vennlig hilsen Øystein Meier
Det bekreftes nok et nytt "smart løftebrudd" fra AP og de R/G!Oppsiktsvekkende nok bekrefter en statssekretær fra SV denne gang – at man ved smarte skatteløsninger fra AP og de R/G brøt skatteløftet fra 2005 og førte norske velgere og skattebetalere nok en gang bak lyset – jf sakset fra NA24 Stoltenberg har økt skattetrykket Regjeringen lovte å holde skatten uendret. Men slik ble det ikke. Den økte drastisk. Jens har økt skattenmed 167 milliarder
En gjennomgang som Klassekampen har gjort viser at skatteinntektene fra Fastlands-Norge har økt dramatisk etter at de rødgrønne tok over i 2005. Det er ikke bare den økonomiske veksten som har fått skattinntektene fra Fastlands-Norge til å øke. Også smarte administrative endringer har fått skatten til å øke. - Dette dreier seg om strukturelle, underliggende skatteinntekter. Ingenting av dette er hemmelig, men det er inntekter som kommer uten at det lager mye politisk støy, sier statssekretær for SV i finansdepartementet Roger Schjerva til Klassekampen. 167 mrd. kroner
Gjennom såkalte «smarte» skatter har regjeringen klart å øke skatteinntektene uten å innføre nye skatter eller øke det samlede skattenivået. Slik omgår man også skatteløftet, som forplikter de rødgrønne til å beholde det samlede skattenivået på 2004-nivå, opplyser SV-statssekretæren Schjerva til Klassekampen. Han nevner blant annet at gjeninnføringen av utbytteskatten og endringer knyttet til verdifastsettelse av bolig knyttet til formuesskatten har vært medvirkende. Ikke spesielt høyt
I en kommentar på NA24 skriver Are Slettan at det norske skattenivået ligger på verdenstoppen. Ser vi på skatter og avgifter som andel av brutto nasjonalprodukt, har dette de siste årene ligget rundt 42-43 prosent i Norge, ifølge tall fra OECD. Bare Sverige og Danmark ligger høyere enn oss, med en andel av bruttonasjonalprodukt på 47-48 prosent Det bekreftes nok et nytt "smart løftebrudd" fra AP og de R/G!Oppsiktsvekkende nok bekrefter en statssekretær fra SV denne gang – at man ved smarte skatteløsninger fra AP og de R/G brøt skatteløftet fra 2005 og førte norske velgere og skattebetalere nok en gang bak lyset – jf sakset fra NA24 Stoltenberg har økt skattetrykket Regjeringen lovte å holde skatten uendret. Men slik ble det ikke. Den økte drastisk. Jens har økt skattenmed 167 milliarder
En gjennomgang som Klassekampen har gjort viser at skatteinntektene fra Fastlands-Norge har økt dramatisk etter at de rødgrønne tok over i 2005. Det er ikke bare den økonomiske veksten som har fått skattinntektene fra Fastlands-Norge til å øke. Også smarte administrative endringer har fått skatten til å øke. - Dette dreier seg om strukturelle, underliggende skatteinntekter. Ingenting av dette er hemmelig, men det er inntekter som kommer uten at det lager mye politisk støy, sier statssekretær for SV i finansdepartementet Roger Schjerva til Klassekampen. 167 mrd. kroner
Gjennom såkalte «smarte» skatter har regjeringen klart å øke skatteinntektene uten å innføre nye skatter eller øke det samlede skattenivået. Slik omgår man også skatteløftet, som forplikter de rødgrønne til å beholde det samlede skattenivået på 2004-nivå, opplyser SV-statssekretæren Schjerva til Klassekampen. Han nevner blant annet at gjeninnføringen av utbytteskatten og endringer knyttet til verdifastsettelse av bolig knyttet til formuesskatten har vært medvirkende. Ikke spesielt høyt
I en kommentar på NA24 skriver Are Slettan at det norske skattenivået ligger på verdenstoppen. Ser vi på skatter og avgifter som andel av brutto nasjonalprodukt, har dette de siste årene ligget rundt 42-43 prosent i Norge, ifølge tall fra OECD. Bare Sverige og Danmark ligger høyere enn oss, med en andel av bruttonasjonalprodukt på 47-48 prosent Siste uken med sommeromvisning på Norsk Luftfartsmuseum*SOMMEROMVISNING *
*BARNEOMVISNING *
Kontakt resepsjonen for mer informasjon.
Åpningstider museet og Café Gidsken: Mandag – søndag 10 – 18 Telefon resepsjon: 75 50 78 50 Inngangsbillett: Barn 50,- Familie 250,- Voksen 95,- Honnør 70,- Student 70,- Familieårskort 450,-
Annonse | ||||||||||||||