Forum: Forum

NORGESPARTIET, DET ENESTE TROVERDIGE ALTERNATIV.

Grunnloven er fundamentet i ~Det norske hus ~

Norgespartiet vil sette Grunnloven , vår kristne kulturarv og Mennesket i sentrum.
Vi vil bygge på Grunnlovens prinsipper med Riksretten , Odelstinget og Lagtinget.

• Vi vil innføre ett reelt demokrati , ett Realdemokrati , der folket selv gjennom bindende folkeavstemninger har reell makt , slik Grunnlovens $ 112 viser.
  • Vi vil innføre en demokratisk styring av skattemidlene. Den enkelte vil kunne vœre med på direkte bestemmelser om hvilke satsingsområder deler av skattyterens skattemidler skal brukes til .
  • Vi vil bygge på nasjonal eiendomsrett og frihet til selv å bestemme over vårt land.
  • Vi vil IKKE at Norge skal legges under Fremmed Hererdømme , som blir resultatet av å gå inn i EU .
    Norge har allerede godtatt 5000 EU – direktiver , som automatisk har blitt en del av norsk lov .
    Dette er i strid med Grunnloven som sier at det bare er norske folkevalgte som kan gi norske lover .
  • Vi vil si opp EØS – og Schengenavtalen . Disse avtalene er selve fribilletten for innvandringen av alle kategorier til landet, inklusive ISLAM .
  • Vi vil at forsvaret skal vœre nasjonalt forankret , og at Norge skal opprettholde medlemskapet i Nato.

*Vi vil at kjernefamilien fortsatt skal vœre samfunnets grunncelle slik det er nedfelt i Grunnloven .

• Vi vil aktivt arbeide for å redusere og avskaffe fattigdommen ved bl.a å innføre en nasjonal bostøtte- etter svensk modell .
  • Vi vil ikke skille kirke og stat . Kirken skal styre seg selv .
    Grunnlovens $ 2 sier at den kristne tro skal vœre statens religion . Vi vil ikke godta at vår kristne kulturarv overkjøres av Fremmedkulturen .
    Vi vil verne om vår kristne kulturarv – våre kristne kulturverdier .
    Vi sier derfor NEI til å innlemme Norge under Fremmed Makt – under Globalismens fane – under EU .

*Vi må sikre Stortinget med minimum – 58 – representanter , som sørger for at mindretallsgarantien fullt ut er på hver side *

Kontroll over mindretallsgarantien 1/3 i Stortinget , er nødvendig slik at Norge består som selvstendig nasjon .
Denne kontrollen skal sikre oss mot endring av Grunnloven, nasjonenes fundament , slik at Norge IKKE legges under Fremmed Herredømme .

Globalistene jobber på Storting , Regjering og Byråkrati – målbevisst og på spreng – i denne stortingsperioden – med å legge grunnlaget for å
~AVVIKLE NORGE SOM SELVSTENDIG NASJON ~

Den beste måten å bevare Realdemokratiet på, er å bidra med deltagelse og informasjon.
Norgespartiet trenger mange støttemedlemmer som ønsker å ta vare på og verne om fedrelandet vårt .

Vårt Bank/Postgironr er ~ 0540 726 8158~
Adressen er ~ Postboks 483- 4304 Sandnes

KONTAKT OSS PÅ
norgesp@broadpark.no
http://norgespartiet.no

Er norske lokalavis-redaktører udugelige?

Personlig så synes jeg det virker litt urettferdig å rette all skyld mot Robert Hermansen. Jeg mener også at styreformann Steinar Høgås sin rolle opp i alt dette skulle vært gransket. Hadde Høgås vært våken som styreformann så burde han ha reagert når en blakk Hermansen kommer og tilbyr 100 millioner for 51 % av aksjene i kullkompaniet. Jeg tipset Rana Blad allerede i 2009, men redaktør Kirsti Nielsen forsto like lite da som hun gjorde den gang jeg tipset avisen om Terraskandalen som var under utvikling. Nå som den gang så var det viktigere å beskytte sine venner mot skadelig kritikk enn å gjøre et ærlig journalistisk arbeide.
Det skal bli spennende å se om redaktør Kirsti Nielsen forstår at det kan ha foregått ulovligheter, da Miljøkraft Nordland A/S, Mo i Rana fikk kontroll over statens fallrettigheter i Nordland fylke uten anbudsinnbydelse. Etter Rana Blads egne opplysninger i en hylnings artikkel til Øyjord og Ånes A/S om tilblivelsen av Miljøkraft Nordland A/S i 2004, så representerte avtalen fullt utbygd, den gang, årlig en verdi på ca 400 millioner kroner. Oppjustert til dagens kraftpriser tilsvarer det årlig kanskje 600 millioner kroner. Med en konsesjonstid på 60 år så er det snakk om verdier til mellom 30 og 40 MILLIARDER 2010kroner vi her snakker om. Dette får avtalene på Svalbard til å virke små. Her er mange paralleller til Hermansensaken.
Om ikke Rana Blad, som konsekvent har nektet meg spalteplass til å belyse det tvilsomme rundt avtaletilblivelsen, vil granske saken, så bør STATSADVOKATEN I NORDLAND FORETA UNDERSØKELSER RUNDT AVTALENS TILBLIVELSE. Det bør andre journalister kanskje også gjøre. Når denne saken begynner å rulle så mener jeg tiden er moden til å få ny redaktør i Rana Blad.

Vennlig hilsen Øystein Meier Johannessen
Formann i Nordland Samfunnsparti

Laksefiske

Den stor hannlakse som ble tatt i Beiarelve nylig har stått i elva flere uker, bare se på fargene. Slike lakse er dårlig egnet som mat, smaker som tørr ved og burde bli satt ut i elven etter tilstrekkelig fotografering for å bevare laksestammen.
Hadde det vært en nylig oppkommet laks så gratulerer

Onkel Rikard med NOS!

Kun jeg som irriterer meg over at politiet i Bodø ikke helt forstår jobben sin? Nå lå jeg faktisk i 70 i 60 sonen, og fremdeles spruter det en politibil forbi meg. Ikke lys, lyd eller noe som tilsier utrykking. Flink var han til å stoppe på rødt lys, men så snart det grønne lyset kom, ja da var onkel Rikard borte. Har selv ett par hingster under panseret, og liker trykke til så høyrepedalen kjenner gulvet i kupèn, men måtte se meg slått i den dragrace fighten. Betyr da dette at jeg kan kjøre så fort jeg vil, eller bare at politiet egentlig burde rydde litt på pultene sine, så de finner lovheftene? Ser liksom ikke meningen i at jeg, eller andre, skal betale bot for at man kjører litt over fartsgrensen, når onkel politi bare kan tute og kjøre som de vil..

Helbredelse!

Jeg har lyst til å dele med deg en opplevelse jeg har når det gjelder å bli helbredet ved forbønn. Jeg fikk lungebetennelse ved påsketider og måtte ligge inne på sykehus til behandling. Jeg tør påstå at jeg var meget syk, og jeg strevde liksom med å komme meg til hektene, som man sier. For et par måneder siden,ble det tatt røntgen av lungene samt diverse tester. Tilstanden min var ikke noe å rope hurra for, for å si det sånn – og helt ærlig så ble jeg redd for hva som kunne feile meg. Imidlertid, når man er kristen, er forbønn for hverandere helt naturlig,og det ble bedt for meg i både inn- og utland. I løpet av en periode på 2-3 uker, kjente jeg at jeg gradvis ble bedre. Kroppen tok imot næring, og jeg fikk mer energi. For et par uker siden var jeg så til ny røntgen – og jeg er så glad og takknemmelig til Jesus Kristus for resultatet. Det som skremte meg, er borte, og jeg bare tror og vet med hele meg at ingen andre kan gjøre det som Jesus kan.
Med vennlig hilsen Ivy Løkås

Ad fremtidig uførepensjon

Innledning
Regjeringen og de politiske partiene vil i løpet av høsten konkludere på nytt uførepensjonssystem.

Så langt har ikke debatten vært påfallende stor på hvilke konsekvenser denne uførepensjonsreformen vil kunne få for dem som er avhengig av den. Det er synd, for det ligger an til å bli dramatiske endringer for noen

I – hensikt
Uførepensjon har til hensikt å sikre alle innbyggere som ikke kan være i ordinær jobb ”en inntekt som er til å leve av”.

For å tilkomme rettigheter til uførepensjon fra det offentlige, må vedkommende må være helt eller delvis arbeidsufør. Det at man anses som ufør og tilkommer uførepensjon, kan eksempelvis ha sin årsak i medfødte årsaker (funksjonshemming), yrkesslitasje, sviktende helse eller ulykke.

For arbeidstakere med midlertidig eller varig nedsatt funksjonshemming – men som innehar en restarbeidsevne, kan det ytes delvis uførepensjon gradert etter hvor grad av arbeidsdyktig man er (restarbeidsevne).

For personer på attføring ytes det ”arbeidsavklaringspenger”.

Den historiske bakgrunnen for innføring av uførepensjon er at ingen skal havne i fattigdom!

II – historikk
Innføring av ulykkesforsikring og uførepensjon er fagbevegelsen sitt verk!

Den første Lov om ulykkesforsikring ble innført i 1894, og gjaldt den gangen bare for industriarbeidere. Etter hvert ble slik ordninger utviklet for andre yrkesgrupper med risiko for å bli utsatt for arbeidsulykker.

Uføretrygden ble allmenngjort i 1960

III – tall
Jf statistikkene til NAV – var det i 2009 – 346 239 personer i Norge som mottok uføreytelser (av en befolkning på ca 4,7 millioner innbyggere).
Hvorav;
- 276 340 personer ble definert som varige uføre
- Mens 69 899 personer mottok delvis uførepensjon

Av disse, var;
- 201 466 kvinner
- 144 773 menn

IV – Det tredelte arbeidsliv
Grovt sett, kan man dele inn arbeidslivet slik;

a)
Et arbeidsmarked for de med høyere utdanning, med utsikter for relativt meget stabile og gode lønns- og arbeidsvilkår (høy lønnsutvikling/ gode pensjoner – understøttet av den nye Folketrygden som er tilpasset høyinntektsgrupper). Det oppleves hos mange at disse får lett tilgang til nye jobber mål opp mot andre grupper.

Majoriteten av disse arbeidstakerne har forholdsvis lite belastende arbeid i form av tungt fysisk arbeid, og det stilles sjelden strenge krav til sikkerhet, hørsel, syn (som krever særaldersgrenser). Disse arbeidstakerne har gode utsikter til å stå lenge i arbeidslivet, opparbeide gode pensjoner med det nye pensjonssystemet gjeldende fra 2011.

b)
Et annet arbeidsmarked for de yrkesgrupper som i hovedtrekk rekrutterer arbeidskraft med midlere/ lavere utdanning, som ofte har mer ustabile og usikre lønns- og arbeidsvilkår (og ofte med svakere pensjonsvilkår en de med høyere utdanning).

Disse arbeidstakergruppene rammes oftere av EUs tjenestedirektiv – med svekket trygghet i arbeidssituasjonen, og ofte med et meget sterkt press på lønns- og arbeidsvilkår (dvs faglige opparbeidede rettigheter).

Merknad I;
Utviklingen fra andre Europeiske land, og etter innføring av New Public Management-systemer, viser at arbeidstakere med ”midlere” utdanning – dvs til og med videregående skole – kan ha noe mer stabile lønns- og arbeidsvilkår enn de med lavere utdanning. Men over tid kan også disse gruppene rammes av denne tredelingen arbeidslivet – på samme måte som de med lavere kompetanse. I tider med nedgangskonjunkturer, nedbemanninger og omstillinger, er også mange i denne gruppen ganske utsatt – særlig i form av utstøting av syke/ eldre arbeidstakere.

c)
Et tredje arbeidsmarked er oppstått bestående av eksempelvis innleid arbeidskraft, kontraktører, tilkallingsvikariater, kronisk syke, arbeidstakere med nedsatt arbeidsevne, svart arbeid, annen etnisk bakgrunn og lignende. Disse opplever meget utrygge og ustabile arbeidsforhold, samt ofte dårlige lønns- og arbeidsvilkår, og hvor enkelte utnyttes ganske grovt (unntaket kan i en del tilfeller være kontraktører).

Disse arbeidstakerne rammes i enda sterkere grad av EUs tjenestedirektiv i form av svekket trygghet, og ofte meget dårlige lønns- og arbeidsvilkår. (I tillegg vil de rammes av EUs vikardirektiv som er under implementering – dvs de vil få ytterligere svekkelser i sine arbeidsvilkår i forhold til dagens rettigheter).

V – inkluderende arbeidsliv fungerer dårlig for de med lavere/ midlere utdanning og lønn.
Arbeidstakere under pkt b og c (nevnt ovenfor under pkt IV) står i stor fare for å bli;
 Utsatt for utstøting fra arbeidslivet før oppnådd pensjonsalder.
 utsatt for yrkesskader, yrkesslitasje/ belastningsskader og helseskader og lignende, som gjør det vanskelig å komme tilbake til ordinære jobber dersom de først blir rammet av denne type slitasjeskader.
 Utsettes for press til å gå av på avtalefestet pensjon (AFP) før oppnådd pensjonsalder.
 Oppleve lav integrering av arbeidstakere med midlertidig eller varig nedsatt funksjonsevne (det gjelder også i stor grad for de med høyere utdanning).
 Utsatt for utestenging fra arbeidslivet ved sykdom (spesielt kronisk syke).
 Arbeidssøkende med fremmedkulturell bakgrunn har ofte vansker med å komme inn på arbeidsmarkedet.
 Disse faktorene er i strid med målsettingen i Arbeidsmiljøloven om at vi skal ha et ”inkluderende arbeidsliv”.
(kilde; i hovedsak ”Staten på slankekur – trimming eller utsulting”, fra Høgskolen på Lillehammer -2004).

Merknad II:
Nytt pensjonssystem (som innføres fra 01.01.2011) bygger på det prinsipp at jo lenger man står i jobb, jo mer øker ”pensjonsformuen”, og jo mer får man utbetalt i pensjon. 140 % er det mulig å oppnå dersom står i arbeid til man fyller 75 år.

Nytt pensjonssystem er ikke tilpasset arbeidstakere under pkt b og c (nevnt ovenfor under pkt IV). Det nye pensjonssystem virker tvert om til å være laget av høyt utdannede/ lønnede, tilpasset høyt utdannede/ lønnede og vedtatt av høyt utdannede/ lønnede!

Forslag til nytt uførepensjonssystem bygger mye på prinsippene fra det nye pensjonssystemet som innføres fra 01.01.2011.

VI – Det klassedelte arbeidslivet
All forskning viser at de lavtlønte har en større risiko for å bli ufør enn de som tjener over gjennomsnittet av lønnsinntektene i Norge. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser eksempelvis at hele 63 % av nye uføre i 2001 hadde lavere inntekter enn gjennomsnittet.

Yrkesgrupper som normalt rekrutteres av personer som lavere utdanning – og lavere inntekter, starter ofte i arbeidslivet i tidlig alder, og dør tidlig. Eksempelvis er gjennomsnittelig levealder for renholdsbetjenter, kokker og lignende ca 71 år. Mens utdanningsgrupper som leger, arkitekter, prester og lignende har gjennomsnittelige levealder på ca 81 år.

Det er nok ofte slik at de med lavere utdanning – og lønn ofte bidrar verdiskapning gjennom mange yrkesaktive år, med påfølgende innbetaling av skatter og avgifter til samfunnet – men som dør tidlig. Disse arbeidstakerne opplever dermed å få lite igjen av det de har bidratt med i samfunnet som pensjonister, og den ”pensjonsordningen” de eventuelt har betalt inn til (opparbeidet).
Mens de med høyere utdanning – og høyere lønn – som ofte kommer senere inn i arbeidslivet, samtidig som de lever betydelig lengre. Det innebærer at disse som oftest får oppleve en lengre pensjonstilværelse, samtidig som at de kan nyte lenge av den pensjonsordningen som de har betalt inn til (opparbeidet). I tillegg har de hatt fordeler av at samfunnet har tilrettelagte med gode ordninger for skole og utdanning gjennom lengre studietid enn de med midlere/ lavere utdanning.

Vi har kort og godt fått et klassedelt, urettferdig og usolidarisk arbeidsliv!

En mer rettferdig ordning vil være å innføre et system med ”levealdersjustering”, som tar hensyn til forventet levealder på den yrkesgruppe men befinner seg i – og forventet levealder på denne (og ikke på gjennomsnittsberegning av hele befolkningen).

Merknad III:
Nytt pensjonssystem innebærer at man bygger opp en pensjonsformue, som bygges opp over alle år man mottar inntekt i den yrkesaktive alder. Denne formuen fordeles da årlig ut fra forventet levealder – beregnet på gjennomsnittelig levealder for alle i Norge. Det betyr at yrkesgrupper for man står i risiko for å dø tidlig, får dermed liten glede av sin opparbeidede pensjonsformue.

VII – ”ei lønn som er til å leve av”
Hva betyr – og hva er innholdet av – begrepet ”ei lønn som er til å leve av”, samt vedtaket fra LO-kongressen ”ytelsen til uføre må ligge minst på dagens nivå”?

Den gangen ordningene med uføreforsikringer og uføretrygd ble innført – var lønnsforskjellene små mellom høyt utdannede og de med midlere/ lavere utdanning – sammenlignet med dagens nivå. Og ytelsen (størrelsen) på uføretrygden ligger i dagens system på ca 66 % av gjennomsnittelig lønn som yrkesaktiv.

Med dagens store lønnsforskjeller mellom høyt utdannede/ høyt lønnede på den ene siden, og de med midlere/ lavere utdanning og lønn på den andre siden – kan ha endret på betydningen av hva det vil si å ha ”ei lønns som er til å leve av”. Spørsmålet er; Hva vil det si å ha ”ei lønn som er til å leve av” med dagens markedsbaserte bo- og levekostnader? Og er begrepet at ”ytelsen til uføre må ligge minst på dagens nivå” god nok for dagens lavtlønnede sett i en slik sammenheng?

VIII – nedgang i inntekt med forslag til nytt system for uførepensjon
Dersom vi tar utgangspunkt i begrepene ”ei lønn som er til å leve av” og ”ytelsen til uføre må ligge minst på dagens nivå”? Hva vil det bety for en ufør om vedkommende med forslag til nytt uførepensjonssystem får kr 43 000.- mindre å leve av pr år?

Manifest har presentert noen beregninger som viser at med nytt uførepensjonssystem, kan unge uføre kan ende opp med et økonomisk tap på opp mot kr 42 – 43 000 pr år målt mot dagens system. Og det på ei allerede fra før av lav inntekt.

IX – noen tjener også i tider med finanskriser
Jf “WWR) presentert i juni 2010 – forteller at "de rike blir rikere igjen!”. Jf WWR, har antall dollarmillionærer vokst med 17,1 % i 2009, og dollarmillionærenes formuer økte med ca 18,9 % i samme periode. Dollarmillionærene i Asia økte sine formuer med hele 30,9 % fremgår det i rapporten.
Krisen i Europa har ført til skyhøy arbeidsledighet, kutt i pensjoner/ stønader, og økte skatter (Ref Dagsavisen 12.08.2010).

Finanskrisen ser da ut til å skape ytterligere økte forskjeller i samfunnet. Markedsliberalismen/ New Public Management utvikler seg sosialt i helt feil retning!

X – høyrepolitikk (markedsbasert system)
Punkt VIII og punkt IX (ovenfor), og forslagene til nytt uførepensjonssystem/ nytt pensjonssystem (som iversettes fra 2011), er ikke annet enn høyrepolitikk (nyliberalistisk tenkning)! Hensikten er økte forskjeller og fremvekst av ny fattigdom (underklasser).

Vi skal heller ikke underslå at dette med økte klasseskiller (underklasser) er blitt en vesentlig del av politikken i de fleste EU-landene (OECD-området). Finanskrisene de seneste årene (siden 2008) har – som nevnt – betydd avkorting i pensjons- og stønadsytelser – og lønnsfrys/ lønnsnedgang for yrkesgrupper som i hovedsak rekrutteres fra de med midlere/ lavere utdanning og inntekt.

Høyrepartiene har i mediene skapt et inntrykk av at ”det vil bli vanskelig å opprettholde velferdsstaten etter hvert som vi blir flere eldre mv”. I denne debatten virker alle de andre partiene er heller anonyme! Høyrepolitikken får grunnen – vi trenger derfor å la demokratiet få ta makta og styringen tilbake vedr fordelingspolitikken.

XI – andre måter å planlegge fremtiden på
Er det mulig å sikre vårt velferdssamfunns behov for økonomi på en annen måte en å kutte i inntektene til uføre (sårbare grupper) og lavtlønte?

Det nye pensjonssystemet (med virkning fra 2011), har som mål å spare statens utgifter med ca 28 mrd kroner i 2050. Forslag til nytt uførepensjonssystem har som formål å spare statens utgifter med ca 15 mrd kroner årlig.

Manifest har regnet ut at dersom man innfører en finansskatt på 0,5 % på finanstransaksjoner på børsen, vil det bety en merinntekt til staten på ca 15 mrd kroner (tilsvarende det som foreslås kuttet).

De seneste årene har flertallet av norske arbeidstakere oppnådd en betydelig reallønnsvekst hvert år.
Statistisk sentralbyrå har beregnet hvor mye mer skatt vi må betale frem til 2050 for å kompensere for foreslått innstramming (28 mrd kroner). Svaret på det er 3,9 prosentpoeng.
En løsning å kunne bevare velferdssamfunnet – kan være å akseptere enn mindre reallønnsvekst.

Hva med en skjerpet innsats mot svart økonomi?
Den svarte økonomien er den rakest økende økonomien i Norge hevder se som arbeider med tiltak mot svart økonomi. Det anslås at den svarte økonomien i Norge tilsvarer ca 15,4 prosent av BNP. Med et brutto nasjonalprodukt på ca 2 401 milliarder kroner, så utgjør den svarte økonomien dermed ca 360 milliarder kroner årlig.

Dersom man ønsker fortsatt å ha et velferdssamfunn – betinger det også en god debatt om skatte- og avgiftspolitikk i Norge – samt se på hvilke muligheter man har for å kunne opprettholde/ forbedre et solidarisk velferdssamfunn. Det handler om å ta et valg – og flere partier åpner nå opp for en ny skattedebatt!

XII – tap av kjøpekraft
Virkningen av nytt pensjonssystem (gjeldende fra 2011 – med dets innstramninger), og dersom foreliggende forslag til nytt uførepensjonssystem settes ut i livet – kan det bety betydelig redusert kjøpekraft hos deler av befolkningen – spesielt i kommuner med høy alderssammensetning/ høy grad av helt eller delvis uførepensjonerte. Det kan i sum ha negative effekter på skatteinngang i kommunene, og dermed svekke kommunenes utviklingsmuligheter. På sikt kan en slik system bidra til å undergrave hele velferdssamfunnet.

XIII – velferdssamfunnet trenger en annen modell
Ingen velger å bli ufør – og uføre kan ikke jobbe mer for å kunne kompensere for det foreslåtte inntektstapet.

Ut fra ovenstående – er det helt innlysende – at den foreslåtte modellen for ny uførepensjonering enten må;
 Revideres og justeres – med en helt annen profil (sosialdemokratisk solidarisk tankegang må erstatte høyrepartienes tankegods om økte forskjeller og dannelse av nye underklasser)
 Avvises og utredes på ny – og hvor innholdet gjenspeiles av at det er en rød-grønn regjering som har regjeringsmakt i Norge for tiden.
 Fortsette med dagens modell – med nødvendige tilpasninger (LO-kongressens vedtak om at ytelsene må ligge minst på dagens nivå).

Det viktigste er at meldingen avvises helt i sin nåværende form med bakgrunn i den begrunnelsen som er gitt i dette notatet. (En profil som innebærer inntektsnedgang på opp mot kr 42 – 43 000 er uakseptabelt).

XIV – endringer i nytt pensjonssystem
Dersom et av punktene under pkt XIII (ovenfor) tas til følge, kan det innebære at man må foreta justeringer i nytt pensjonssystem (gjeldende fra 2011) slik at det ikke oppstår nye urettferdigheter eller urimeligheter (jf argumentasjon benyttet i dette dokumentet).

Ikke så ille allikevel??? Skremselspropagandaen fra AP og de R/G slår virkelig sprekker og stemmer ikke med virkeligheten!

Det kom nå en uttalelse om kostnader fra Statnett/NVE som viser at det antakelig ikke blir så ille allikvel med sjøkabel – utrolig bra – ikke sant??? Jf

- Sjøkabel vil gjøre strømmen 100 kroner dyrere
Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) anslår at strømregningen for alle i Norge vil øke med rundt 100 kroner hvis Regjeringen snur i Hardanger-saken.

Regnestykket tar utgangspunkt i at Statnetts beregninger om merkostnaden ved å legge sjøkabel på deler av strekningen Sima-Stavanger er riktig.

- Varig økning
Ifølge Statnett vil det bli rundt 3 milliarder dyrere å legge sjøkabler i de aktuelle områdene, i stedet for å bruke master. Hvis man tar hensyn til Statnetts kostnader ved drift og avskrivning av nettet, og fordeler merkostnaden likt på landets 2,7 millioner målepunkter, sitter man igjen med en ekstraregning på drøyt 100 kroner pr. strømmåler.

- Dette vil være en varig prisøkning, sier Nils Martin Espegren i NVE til Aftenposten.no.

NVE jobber nå med å utarbeide mer detaljerte tall for forventet prisøkning på strøm.

Bekymret for dominoeffekten
Vassdrags- og energidirektør i NVE, Agnar Aas, sier til NRK at han er mer bekymret for presedensen en eventuell helomvending i Hardanger vil skape, enn for om nordmenn går med på å betale noen kroner mer i året for en sjøkabel.

- Hvis dette skaper den presedensen at vi heretter skal legge kraftledningene på sentralnettet og regionalnettet i jord- og sjøkabel, så snakker vi om flere tusen kroner årlig i økt nettleie for hver av oss. Dette kommer i tillegg til de ekstrakostnadene dette påfører industri og næringsliv, sier Aas.

De siste ti årene har gjennomsnittlig nettleie i Norge økt fra 19,5 øre pr. kilowattime (kWh) i 2. kvartal 2000 til 27,6 øre/kWh i 2. kvartal i år – eksklusive avgifter. En husstand i Norge bruker i snitt 21500 kWh i året.

Bli ingeniør å få være med på og designe vår felles fremtid

Selv om søknadsfristen for opptak av nye studenter har gått ut er det ennå mulighet til å melde seg opp via gjestetorget , men du må være snar.

Det er et stort rekrutteringsbehov innenfor alle ingeniøryrker.

Innenfor bygg har vi i prinsipp allerede fyllt opp alle studieplasser, men på grunn næringslivets store behov etter nye BA-ingeniører er du og flere fortsatt Velkommen på laget for BA-bransjen i nord.

Kjære Riksadvokat!

Det er krefter i sving som ikke liker innlegget: ”Er statsadvokaten i Nordland dummere enn sin kollega i Troms?” Innleggetsom var lest av mange har blitt fjernet fra: iMidten, Fremoverpuls og nordlending.no. Innlegget omhandler Statsadvokaten i Nordlands manglendevilje til å finne ut hvorledes Miljøkraft Nordland A/S har fått tilgang
til statens fallrettigheter uten anbudsinnbydelse.
Saken har stor likhet med ”Hermansensaken” på Svalbard, i
dette tilfellet er det Statskog Nordland A/S som har lekt Robert
Hermansen, bare i en enda større målestokk dersom vi legger verdiene av
kontraktene til grunn. Det lar seg ennå å lese innlegget på
surstrømmingavisen http://kirstinielsen.origo.no/. Det er her fire
parter som kan stå bak presset som har fått avisene til å stryke innlegget: Advokatene til Hermansen, advokatene til Statskog Nordland A/S, advokatene til Miljøkraft Nordland A/S eller Statsadvokaten i Nordland. Uansett hvem eller hvilke krefter som står bak så synes Samfunnspartiet det er vikktig at Riksadvokaten undersøker saken. Dersom så ikke skjer så vil det kunne være med på å svekke tilliten til norske myndigheter og til den norske rettsorden. Fullt utbygd så dreier det seg om verdier mellom 30 og 40 milliarder kroner som har havnet på private hender uten anbudsinbydelse.

Vennlig hilsen Øystein Meier
Formann i Nordland Samfunnsparti.

Det bekreftes nok et nytt "smart løftebrudd" fra AP og de R/G!

Oppsiktsvekkende nok bekrefter en statssekretær fra SV denne gang – at man ved smarte skatteløsninger fra AP og de R/G brøt skatteløftet fra 2005 og førte norske velgere og skattebetalere nok en gang bak lyset – jf sakset fra NA24

Stoltenberg har økt skattetrykket Regjeringen lovte å holde skatten uendret. Men slik ble det ikke. Den økte drastisk.

Jens har økt skattenmed 167 milliarder
Regjeringen lovte å holde skatten uendret. Men slik ble det ikke. Den økte drastisk.

Regjeringen gikk til valg i 2005 med et skatteløfte om at det norske skattenivået skulle holdes uendret. Dette er langt fra realitetene.

En gjennomgang som Klassekampen har gjort viser at skatteinntektene fra Fastlands-Norge har økt dramatisk etter at de rødgrønne tok over i 2005. Det er ikke bare den økonomiske veksten som har fått skattinntektene fra Fastlands-Norge til å øke. Også smarte administrative endringer har fått skatten til å øke.

- Dette dreier seg om strukturelle, underliggende skatteinntekter. Ingenting av dette er hemmelig, men det er inntekter som kommer uten at det lager mye politisk støy, sier statssekretær for SV i finansdepartementet Roger Schjerva til Klassekampen.

167 mrd. kroner
Avisen viser at skatteinntektene fra Fastlands-Norge har økt med 167 milliarder kroner fra 2005. Dette var altså året den rødgrønne regjeringen overtok regjeringslokalene.

Gjennom såkalte «smarte» skatter har regjeringen klart å øke skatteinntektene uten å innføre nye skatter eller øke det samlede skattenivået. Slik omgår man også skatteløftet, som forplikter de rødgrønne til å beholde det samlede skattenivået på 2004-nivå, opplyser SV-statssekretæren Schjerva til Klassekampen.

Han nevner blant annet at gjeninnføringen av utbytteskatten og endringer knyttet til verdifastsettelse av bolig knyttet til formuesskatten har vært medvirkende.

Ikke spesielt høyt
I sommer gikk partisekretær Raymond Johansen i Arbeiderpartiet ut å sa at den kommende eldrebølgen kan tvinge frem økt skatt i Norge. Dette ble fulgt opp med at at LO-leder Roar Flåthen også vil åpne for høyere skattetrykk. Han sier videre at «sammenlignet med andre land er ikke skattetrykket i Norge spesielt høyt».

I en kommentar på NA24 skriver Are Slettan at det norske skattenivået ligger på verdenstoppen. Ser vi på skatter og avgifter som andel av brutto nasjonalprodukt, har dette de siste årene ligget rundt 42-43 prosent i Norge, ifølge tall fra OECD. Bare Sverige og Danmark ligger høyere enn oss, med en andel av bruttonasjonalprodukt på 47-48 prosent

Det bekreftes nok et nytt "smart løftebrudd" fra AP og de R/G!

Oppsiktsvekkende nok bekrefter en statssekretær fra SV denne gang – at man ved smarte skatteløsninger fra AP og de R/G brøt skatteløftet fra 2005 og førte norske velgere og skattebetalere nok en gang bak lyset – jf sakset fra NA24

Stoltenberg har økt skattetrykket Regjeringen lovte å holde skatten uendret. Men slik ble det ikke. Den økte drastisk.

Jens har økt skattenmed 167 milliarder
Regjeringen lovte å holde skatten uendret. Men slik ble det ikke. Den økte drastisk.

Regjeringen gikk til valg i 2005 med et skatteløfte om at det norske skattenivået skulle holdes uendret. Dette er langt fra realitetene.

En gjennomgang som Klassekampen har gjort viser at skatteinntektene fra Fastlands-Norge har økt dramatisk etter at de rødgrønne tok over i 2005. Det er ikke bare den økonomiske veksten som har fått skattinntektene fra Fastlands-Norge til å øke. Også smarte administrative endringer har fått skatten til å øke.

- Dette dreier seg om strukturelle, underliggende skatteinntekter. Ingenting av dette er hemmelig, men det er inntekter som kommer uten at det lager mye politisk støy, sier statssekretær for SV i finansdepartementet Roger Schjerva til Klassekampen.

167 mrd. kroner
Avisen viser at skatteinntektene fra Fastlands-Norge har økt med 167 milliarder kroner fra 2005. Dette var altså året den rødgrønne regjeringen overtok regjeringslokalene.

Gjennom såkalte «smarte» skatter har regjeringen klart å øke skatteinntektene uten å innføre nye skatter eller øke det samlede skattenivået. Slik omgår man også skatteløftet, som forplikter de rødgrønne til å beholde det samlede skattenivået på 2004-nivå, opplyser SV-statssekretæren Schjerva til Klassekampen.

Han nevner blant annet at gjeninnføringen av utbytteskatten og endringer knyttet til verdifastsettelse av bolig knyttet til formuesskatten har vært medvirkende.

Ikke spesielt høyt
I sommer gikk partisekretær Raymond Johansen i Arbeiderpartiet ut å sa at den kommende eldrebølgen kan tvinge frem økt skatt i Norge. Dette ble fulgt opp med at at LO-leder Roar Flåthen også vil åpne for høyere skattetrykk. Han sier videre at «sammenlignet med andre land er ikke skattetrykket i Norge spesielt høyt».

I en kommentar på NA24 skriver Are Slettan at det norske skattenivået ligger på verdenstoppen. Ser vi på skatter og avgifter som andel av brutto nasjonalprodukt, har dette de siste årene ligget rundt 42-43 prosent i Norge, ifølge tall fra OECD. Bare Sverige og Danmark ligger høyere enn oss, med en andel av bruttonasjonalprodukt på 47-48 prosent

Siste uken med sommeromvisning på Norsk Luftfartsmuseum

*SOMMEROMVISNING *
Sommeromvisning med guide i museets utstillinger. Hver dag, hver time fra kl. 11.00 – 16.00.

*BARNEOMVISNING *
Lek med luft!
Spennende omvisning for litt større barn (6–100 år). Vi skal eksperimentere og forske på luft. Kl. 12.00 – 14.00

Kontakt resepsjonen for mer informasjon.
NB! Alle omvisninger er inkludert i inngangsbilletten.

Åpningstider museet og Café Gidsken: Mandag – søndag 10 – 18

Telefon resepsjon: 75 50 78 50

Inngangsbillett: Barn 50,- Familie 250,- Voksen 95,- Honnør 70,- Student 70,- Familieårskort 450,-

Annonse